HODILDI HONLAPJA                                                                                  
                                                                                                                                                                  Kedd, 2025-12-16, 6:12 PM Belépési neved: Vendég| Csoport "Vendégek"   Főoldal Profilom | Kilépés | RSS

Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Őrült Uralkodók-Hírességek [0]
Bolondok és Művészet [0]
Tébolyda [3]
Csak erős idegzetűeknek! [3]
Érdekességek:
  • Bölcsek Hagyatéka
  • Bolondok Világa
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Tündérek Lapja

    Letöltés:
  • Könyv
  • Videó
  • Galéria
  • Egyéb
  • Egyéb
  • Főoldal » Cikkek » Bolondok Világa » Tébolyda

    Az őrület színeváltozása a középkortól napjainkig                                                                                                  

    Az őrület színeváltozása a középkortól napjainkig










    Foucault: A bolondság története nyomán
    A „szállítmányban” nem csupán őrültek voltak, de szép számmal akadtak csavargók, erköcstelenek vagy egyszerűen csak szegények

    Európa
    egyes pontjai olyan szent zarándokhelyek voltak, ahová az őrülteket a
    városok és a kórházak együttes szervezésében utaztatták el - a gyógyítás
    összefonódott a kirekesztés szándékával. Azonban ez a gyakorlat nem
    magyarázható kizárólag az alapján, hogy az őrültek haszontalanok voltak
    vagy veszélyt jelentettek volna a városlakókra. Sokszor nem léphettek be
    például a templomba sem, nyilvánosan megkorbácsolták őket és egy
    színlelt hajtóvadászat keretében kergették őket ki a városból. A
    száműzetés tehát rituális színezetet öltött, a hajóra szálló bolondot
    nemcsak magával viszi a víz, de meg is tisztítja. Sok városban azonban
    már a kapuknál fogságba ejtik az őrülteket, így pecsételve meg
    kirekesztettségüket, hiszen sem a belépés, sem a visszatérés nem
    lehetséges számukra.

    A
    tizenötödik-tizenhatodik században a reneszánsz képzeletvilágban
    festményeken és az irodalomban az Egészség, az Erényes Hölgyek és még
    sok más mellett megjelenik a Bolondok Hajója, a Narrenschiff
    is. Ezek közül azonban egyedül ez utóbbi létezett a valóságban. Tényleg
    voltak ugyanis olyan hajók, amelyeken az egyik városból a másikba
    száműzték a bolondnak nyilvánított embereket, akiket kitiltottak vagy
    elűztek otthonukból. Az európai városokban gyakran kötöttek ki
    bolondokat szállító hajók, a „szállítmányban” azonban nem csupán őrültek
    voltak, de szép számmal akadtak csavargók, erköcstelenek vagy
    egyszerűen csak szegények.


    Az őrültek bezárása


    Európa egyes pontjai olyan szent zarándokhelyek voltak, ahová az
    őrülteket a városok és a kórházak együttes szervezésében utaztatták el -
    a gyógyítás összefonódott a kirekesztés szándékával. Azonban ez a
    gyakorlat nem magyarázható kizárólag az alapján, hogy az őrültek
    haszontalanok voltak vagy veszélyt jelentettek volna a városlakókra.
    Sokszor nem léphettek be például a templomba sem, nyilvánosan
    megkorbácsolták őket és egy színlelt hajtóvadászat keretében kergették
    őket ki a városból. A száműzetés tehát rituális színezetet öltött, a
    hajóra szálló bolondot nemcsak magával viszi a víz, de meg is tisztítja.
    Sok városban azonban már a kapuknál fogságba ejtik az őrülteket, így
    pecsételve meg kirekesztettségüket, hiszen sem a belépés, sem a
    visszatérés nem lehetséges számukra.


    A rituális kizárás válasz volt arra a lelki, szellemi és erkölcsi
    fenyegetésre, amit a bolondok a korszak társadalma számára
    megtestesítettek. A 15. század közepéig az emberek képzeletvilágában a
    pestisek, háborúk és az idők végezete képében megjelenő halál gondolata
    az egyeduralkodó. A század végén azonban e helyett a bolondság
    kigúnyolása kerül a középpontba. A bolondság jelképe pedig a tükör lesz,
    amely tükröt tart a kor emberének, minden erkölcsi, gondolkodásbeli
    eltévelyedést bolondságnak titulálva.


    Érdekes, hogy a bolondság képzőművészeti és irodalmi tapasztalata
    elvált egymástól. Amíg Bosch, Brueghel és Dürer a felszín nyugodt
    illúzija alatti őrület borzalmas világát festette meg, addig az irodalom
    és a filozófia, például Erasmus és a humanista hagyomány görbe tükröt
    tartva kigúnyolta az ember bolond természetét. Tehát ahelyett, hogy
    rettegett volna tőle, kinevette.


    Foucault elemzése nyomán a bolondságról való mai gondolkodásunkban azóta is egyszerre van jelen
    ez a tragikus, sötét, titokzatos és megszelídíthetetlen jelleg és a
    kritikai viszony, amely az őrületet a racionalitás, az ész vizsgálószéke
    elé vonja és ott kíméletlenül ízekre szedi. Létezik azonban egy
    harmadik szemlélet is, amely a bolondságnak meglátja a sajátos értelmét,
    és mint „bölcs bolondságot” tartja számon. Számos irodalmi alak
    megjeleníti ezt a bolondok által képviselet magasabbrendű értelmet – Don
    Quijotétől a Lear királyig. Mind Cervantesnél, mind Shakespeare-nél
    azonban – tükrözve a kor szemléletét – az őrültek gyógyíthatatlanok, és
    akár a szélmalmok lovagjára, akár Opheliára gondolunk, a megváltást az
    őrületből csak a halál hozhatja el.


    Börtön és kórház


    A 17. században Európa-szerte hatalmas elzárási intézmények
    létesültek, alig néhány hónap alatt Párizs lakosságának egy százalékát
    csukták be. Azonban működésük másfél évszázada alatt sem került sor
    arra, hogy világosan definiálják, kik is számítanak bolondnak és mi
    alapján. Párizsban 1656-ban nyílik meg a Közkórház, amely nevére
    rácáfolva nem gyógyászati intézmény volt, és ahová azok kerültek, akiket
    azelőtt száműztek a városból. Közvetlenül a királyi hatalom alá
    tartozott, amely egyébként azt is elrendelte, hogy minden város köteles
    közkórházat létesíteni. Más országokban is ugyanebben az időben jelentek
    meg hasonló funkciójú szervek, német nyelvterületen Zuchthausnak, fegyintézetnek hívták, Angliában pedig House of correction-t kellett minden grófságnak létesíteni.


    Ezeknek az intézményeknek a rendeltetését és státuszát nehéz
    meghatározni, sokan közülük a szerzetesrendekhez tartoztak – egyszerre
    töltve be ugyanakkor a segítség és az elnyomás kétértelmű gyakorlatát,
    sokkal inkább börtönként, semmint kórházként funkcionálva. Több olyan
    börtöncella is helyet kapott bennük, amelyekért maga a király vagy a
    bentlalkók családja fizetett, olyan esetekben például, amikor a sarj a
    vagyon túlzott herdálásába kezdett. De voltak itt szegények,
    nemibetegek, köztörvényes bűnözők, bolondok és házasságszédelgők
    egyaránt. Legtöbbször züllés, tékozlás, szégyenletes szerelmi kapcsolat
    szerepel az elzárás okai között.


    A klasszicizmus-kori elszeparálás hátterében egyszerre voltak tehát
    jelen politikai, társadalmi, vallási és erkölcsi szempontok,
    meglehetősen összebogozódva. A nélkülözőket és bolondokat innentől
    kezdve nem tekintik Isten küldötteinek, mint a középkorban, akik egy
    másik világból jönnek, és akiknek alamizsnát kell szórni, hanem a rend
    és a rendetlenség fogalmai menték skatulyázzák be őket, és mint a rend
    megbontóit, tétleneket és hasznavehetetleneket, elzárásra ítélik őket.
    Egy kétes morális logika értelmében a bezárás egyszerre nyer jótettként és büntetésként igazolást.


    De kik is kerülnek a Közkórházak falai közé? Lássunk még néhány
    címkét: kicsapongó, imbecillis, tékozló apa, hálátlan fiú, szabados,
    tébolyult, utcalány, nyomorék – van itt minden. Azt kell látnunk, hogy a
    korszak új választóvonalat húz a jó és a rossz közé, és amit rossznak
    ítél, akár erkölcsi, akár vallási, akár gazdasági szempontból, azt
    elkülöníti a társadalomtól.


    Akik például nemi betegségben szenvedtek, csak úgy kerülhettek be, ha
    vállalták, hogy először megkorbácsolják őket. Ezután hathetes kúrán
    estek át, amely a kötelező érvágással kezdődött és ért véget, közben
    változatos purifikációs szertartások és fürdők váltogatták egymást,
    elősegítve a külső-belső megtisztulást. A kúra végeztével, ha fennálltak
    a tünetek, ha nem, a beteget gyógyultnak nyilvánították és
    hazabocsájtották. Az orvoslás és az erkölcstan tehát egymás cinkosai
    voltak, a nemi bajt nem is annyira betegségnek, mint inkább erkölcsi
    tisztátalanságnak tartva. A testet ápolni és büntetni kell…


    Az intézmények egyik célja a polgári erények képviselete volt, nem
    véletlen, hogy a beutalások jelentős hányadát a családtagok
    kezdeményezték. A középkorban is természetesen elítélték már a
    szabadosság különféle formáit, de eszükben sem volt a bolondsághoz
    társítani azokat. A 19. században fog majd csak az egyén és a család
    közötti konfliktus magánüggyé válni és pszichológiai problémaként
    megjelenni, most még a közrendet érintő ügynek minősül. 


    A 17-18. században azonban a bolondság körül a bűnösség egész
    holdudvara jött létre a nemi betegségtől az iszákosságig. A nemi betegek
    százötven évig konkrétan az elmebajosokkal közös zárt térben éltek,
    azokkal elvegyülve, minden megkülönböztetés nélkül, mint az összes többi
    elzárt. Így a bolondságra is a bűnösség árnyéka vetül.


    Az intézeteknek szintén gyakori lakói voltak az istenkáromlók vagy a
    szabadgondolkodók, akiknek őrülete avagy bűne sokszor annyi volt, hogy
    egyszerűen nem hittek Istenben. A 17. században még végeztek is ki
    közülük, majd a hitetlenség is fokozatosan a bolondság egyik fajtájává
    szelídült. Létrejött tehát egy olyan bizonytalan régió, amely nemcsak az
    erkölcsöt és az orvoslást mossa össze, de még a vallási
    megfontolásoktól sem szakad el teljesen.


    A sikertelen öngyilkosok esetében is hasonló a helyzet. A század
    gyakran még kivégzi a szerencsétleneket, majd ők is a Közkórházba
    kerülnek, amely azonban olyan rendet kényszerít rájuk, kínzásokkal és
    ketrecbe zárással, amely egyszerre szolgálja a büntetést és az újabb
    kísérletek meghiúsítását. A különösen kezelhetetlen tébolyultakat
    állatketrecekhez hasonló cellákba zárják, amihez oda is láncolják őket,
    szalmán vagy a földön alszanak, télen is takaró és gyakran ruha nélkül. E
    mögött nemcsak az a meggyőződés bújik meg, hogy az őrülteket nem
    zavarja a hideg, hanem úgy tűnik, hogy a bolondokat nem kezelték emberi
    lényként. A bolond nem beteg ember, akin segítenünk kell, hanem állat,
    akitől félnünk kell és meg kell büntetnünk.


    A fogvatartottaknak munkát is kellett végeznie, amely ugyanakkor
    etikai jelentéssel is bírt: hiábavaló, de kimerítő munkára kárhoztatták
    őket, ezzel büntetve és gyógyítva tétlenségüket. Ezek az intézmények, a
    „nyomor börtönei” csak a 19. százd elején tűnnek el.


    Érdekes, hogy az arab világban már igen korán igazi kórházakat
    létesítettek a bolondok számára. A bagdadi kórház a 13. században
    nyitotta meg kapuit, ahol a betegek „lelki kúrán” estek keresztül, amely
    úgy hangzik, mint ma a legmodernebb pszichoterápiás osztály: zene,
    tánc, színi előadások és elbeszélések szolgálták a gyógyulást. A kúrát
    pedig orvosok irányították. A 15. században Spanyolországban is nyíltak
    valódi gyógyintézmények, amelyeket az arab világot jól ismerő
    irgalmasrendi szerzetesek alapítottak. Azt láthatjuk tehát, hogy a
    középkori Európához képest a későbbi századok a bolondságot kevésbé
    világosan ismeri föl – egyfajta involúciónak lehetünk tanui.


    Jogi és orvosi diagnózis


    Azonban a klasszicizmus korában a bolondság kezelésében kettős
    gyakorlat uralkodott. Az egyik volt a fent jellemzett „kórházak”
    gyakorlata, a másik azonban a jogé (a kánonjogé és a római jogé
    agyaránt), amely érdekes módon összehasonlíthatatlanul árnyaltabban
    nyúlt a bolondság kérdéséhez. A jogban külön kategóriaként szerepelt a
    bolondság, aminek megítélése orvosi diagnózishoz kötődött. Ekképpen
    volt, hogy arra a megállapításra jutottak, hogy valakinél a szerelem
    elmebetegségként jelentkezett, amely beszámíthatatlanná és
    melankólikussá tette.


    A jog, a kórházakkal szemben, a végtelenségig fonomította a bolondság
    analízisét, olyannyira, hogy az elmebetegség modern orvostudománya az
    elmebajossá nyilvánítás jogi tapasztalatának talaján jött létre, nem
    pedig a korabeli intézményes, azaz orvosi gyakorlata nyomán. Ennek egyik
    oka a jogi személy pontos meghatározásának korabeli szerepe volt, azaz
    annak, hogy kik végrendelkezhettek, tanúskodhattak, örökölhettek,
    házasodhattak. A jogalkotás során kialakuló fogalmak így az idők során
    igen kimunkálttá és precízzé váltak, amely osztályozást azonban a
    korabeli „gyógyítás” közel sem tette magáévá. Ez utóbbi „diagnózisaiból”
    érdemes még szemezgetni: „megrögzött kérvényező”, „megállíthatatlanul
    pereskedő ember”, „megrögzött plakátkitűző” –  a bolondságot a kor
    embere etikai alapon, a rosszhoz kapcsolva tudta csak felfogni. És amíg a
    jog világában a bolondság magyarázat és felmentés a viselkedésre vagy a
    bűnelkövetésre, addig az elzárásban nem ment fel semmi alól, sőt, csak
    veszélyesebbé teszi a korszellem számára, hozzáadódik a vádakhoz.


    A korszak vége felé születik meg az a szabályozás, amely az elzárás
    feltételévé a gondnokság alá helyezés jogi határozatát teszi, amivel
    tehát a két gyakorlat elkezd közeledni egymáshoz. 1785-től kezdik el
    vizsgálni, hogy egy elzárt személy egyáltalán bolond-e vagy sem.


    A 17. századtól számos értekezés született, amelyek diagnosztizálni próbálták a betegségeket. Sauvages Módszeres kórtanjának
    osztályai péládul: fogyatékosságok, lázak, gyulladások, görcsök,
    fulladozások, debilitások, fájdalmak, bolondságok, folyások. Az ilyen és
    ehhez hasonló osztályozások azonban nem viszik sokra, mert a növénytani
    mítoszukból kifolyólag alapvetően a látható tünetek alapján, mondhatni
    mint képeket ragadták meg a betegségeket. A 19. századtól kezdve egészen
    más típusúakkal találkozunk, amelyek semmiben nem követik ezt a
    hagyományt.


    E mellett természetesen próbáltak rájönni a betegségek mögött
    meghúzódó okokra. A lélek betegségeit stb. a 17. század elejéig négy
    nedv és azok minőségei alapján magyarázták. A melankólia például száraz
    és hideg volt, azonban ezek a leírások nem tettek mást, mint hogy a
    depresszió látható megnyilvánulásaival a belső nedveket is felruházták. A
    következő állomás, hogy az életszellemek kapták meg ezeket a tüneteket,
    azonban hamarosan az életszellemek is elvesztik tudományos
    presztízsüket és az okokat a szervezet szilárd és folyékony
    összetevőiben: a vérben és hasonlókban keresik. Ámde abban továbbra
    sincs változás, hogy a külső jellemzőket helyezik át a testre, testbe: a
    melankolikust így a „nehézség, súlyosság és az elzáródás” jellemzi és
    „az edényekbe magát nehezen vonszoló, nyúlós vér”.


    A gyógyítás elvei


    Megszilárdítás. Az őrültben az életszellemek nem
    rendelkeznek elegendő súllyal és erővel, hogy nyugodt  és természetes
    folyásukat kövessék, így nem tudnak védekezni az őket hatalmukba kerítő
    önkéntelen háborgás ellen. Ezért a lelket jóleső örömmel eltöltő
    tárgyak, kellemes szagok, zene, gyönyörű helyeken tett séták a megfelelő
    gyógymód, amelyek megnyugtatják az életszellemeket.


    Megtisztítás. A melankolikusnak például a túlterhelt,
    megsűrűsödött, keserű nedvekkel telített vére helyett tiszta, könnyű
    vért kell kapnia, amit a borjú combartériájából nyernek.


    Vízbe merítés. A rituális merítkezés a megtisztulás és
    újjászületés mítoszaival rokon, de ezen túl úgy gondolták, hogy a víz
    egyszerűen átmossa, impregnálja a beteg szervezetét. A fürdőket
    őrjöngés, mánia, melankólia és imbecillitás esetében naponként kötelező
    gyógymódként írták elő.


    Mozgás. Az általános cél: visszaadni az életszellemeknek
    eredeti mozgékonyságukat, ezért hatékony a teljesen felöltözve végzett
    mozgás, mert megpuhítja a szöveteket és meglágyítja a rostokat.


    Filozófiai szemlélet. Mivel a betegségek abból a heves
    vágyból erednek, amit a bolondok olyasmi iránt táplálnak, amit jónak
    tartanak, pedig valójába nem azok, ezért ezekről a vágyképzetekről kell
    bebizonyítani, hogy valójában nem is olyan kívánatosak. A bolondot tehát
    fel kell ébreszteni képzelgéseiből és visszavezetni a valóságba, az
    erkölcsi jóhoz. A felébresztés tehát inkább erkölcsi nevelést jelentett.


    Színielőadás. Egy sajátos és előremutató technika. Például
    volt egy bolond, aki magát halottnak tartva visszautasította az ételt,
    ezért neki színre vitték „A halottak lakomája” című előadást, ami evésre
    késztette.


    Ezekkel a terápiákkal tehát a testet és a lelket egyszerre akarták a
    tisztítani, a kettő nem vált el egymástól, mert még nem létezett az,
    amit ma úgy hívunk: pszichológia.


    (Illusztráció: H. Bosch: Narrenschiff)

    Forrás:Mindennapi Pszichológia



    Kategória: Tébolyda | Hozzáadta:: Hodildi (2016-04-09)
    Megtekintések száma: 337 | Címkék (kulcsszavak): elmegyógyintézet, őrültek, pszichiatria múltja | Helyezés: 0.0/0
    Összes hozzászólás: 0
    avatar
    Belépés
    -->
    Keresés




    Mentett bejegyzések
    Barátaink:
  • Fórum
  • Vendégkönyv
  • E-mail
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Mini-chat
    200

    Körkérdésünk
    Értékeld honlapomat
    Összes válasz: 0
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0

                                                       Copyright MyCorp © 2025

    MentésMentésMentésMentésMentés