A testvérek szerepét a személyiség alakulásában a pszichológia sokáig méltatlanul hanyagolta. A születési sorrend vakvágányra futó kutatásai és a testvérféltékenység témaköre olyan próbálkozások voltak, amelyek a fivérek és nővérek hatásának csak vékony szeletét igyekeztek megragadni, azt is többnyire sikertelenül. Ebben a témában az áttörést az először 1982-ben megjelent „Testvéri kötelék” című könyv hozta, amely nem az elmélet, hanem a klinikai gyakorlat oldaláról közelítette meg a testvérek közötti dinamika problémakörét.
A két szerző Stephen Bank és Michael Kahn egy pszichoterápiás rendelő több évtizede alatt felhalmozódott anyagot tekintették át, kifejezetten a testvérkapcsolatokra fókuszálva. Azt találták, hogy pácienseik önmaguk meghatározásakor nagyon gyakran testvérükhöz való viszonyukat használták….
estvérek szerepét a személyiség alakulásában a pszichológia sokáig méltatlanul hanyagolta. A születési sorrend vakvágányra futó kutatásai és a testvérféltékenység témaköre olyan próbálkozások voltak, amelyek a fivérek és nővérek hatásának csak vékony szeletét igyekeztek megragadni, azt is többnyire sikertelenül. Ebben a témában az áttörést az először 1982-ben megjelent „Testvéri kötelék” című könyv hozta, amely nem az elmélet, hanem a klinikai gyakorlat oldaláról közelítette meg a testvérek közötti dinamika problémakörét.
A két szerző Stephen Bank és Michael Kahn egy pszichoterápiás rendelő több évtizede alatt felhalmozódott anyagot tekintették át, kifejezetten a testvérkapcsolatokra fókuszálva. Azt találták, hogy pácienseik önmaguk meghatározásakor nagyon gyakran testvérükhöz való viszonyukat használták….
Ez ellentétben állt a korábbi elképzeléssel, amely kimondta, hogy az azonos nemű szülővel való azonosulás (vagy ellenazonosulás) képezi az identitás alapját. Azt természetesen Bank és Kahn sem vitatja, hogy a szülőknek és a környezetnek nagy szerepe lehet a személyiség kialakulásakor, ám szerintük ez sok esetben csak a testvérviszony közvetítésével történik. Például azáltal, ha a szülők túlságosan, vagy túl kevéssé szólnak bele a gyerekek közti rivalizálás folyamatába, felborítva az erőegyensúlyt.
Hasonló vagy különböző?
[cc:http://www.flickr.com/photos/playingwithpsp/] Bank és Kahn alapvetően a kétszemélyes testvérkapcsolatokra fókuszáltak, ám modelljük alkalmazható a többgyerekes családokban is. A szerzők nyolcféle testvérkapcsolati típust azonosítottak, amelyeket három csoportba rendeztek aszerint, hogy két testvér énképe között mekkora a távolság. Ezek alapján beszéltek közeli típusú kapcsolatokról, amelyekben az egyik gyerek nagy hasonlóságot és kevés különbséget észlel a testvérétől. Ezeknek pont az ellentétei a távoli típusú kapcsolatok, amelyekben a felek nagyon különbözőnek érzik magukat a másiktól. Ezek között helyezkednek el a részleges azonosulással járó testvérkapcsolatok, amelyek a hasonlóságokat és a különbségeket is megengedik.
Idolok és mártírok
Mind a közeli, mind a távoli azonosulás merev viszonyt eredményez, amelyben vagy az egyik, vagy az összes testvér arra törekszik, hogy ne változzon a köztük lévő viszony, amiből valamilyen érzelmi előnyük származik. Ez az előny a tökéletes azonosulással járó felelősség elhárítástól a mártírszerepig terjedhet. Például az idealizáló testvérkapcsolatban az egyik gyerek (rendszerint a fiatalabb) pontosan olyanná akar válni, mint a testvére.
[cc: http://www.flickr.com/photos/cuzzstyle] Vagy ennek az ellenéte, a sarkított elutasítás, ami olyan családokban szokott előfordulni, ahol az idősebb testvér terrorizálja a fiatalabbat, aki ezután olyanná akar válni, ami pont az ellentéte zsarnoki testvérének. Ezek a merev viszonyok felnőttkorra teljesen megkövesedhetnek.
Testvérharc
A részleges azonosulással járó testvérkapcsolatok rugalmasabbak, így a felek közötti érzelmeket nem a bevésődött minták, hanem a tényleges helyzet határozzák meg. Ezek közül a legoptimálisabb az a típus, amelyre folyamatos – de alapvetően barátságos – versengés jellemző, amelyben különböző területeken hol az egyik, hol a másik fél bizonyul jobbnak. A versengés ebben az esetben identitásképző: kialakítja az énhatárokat, és erősíti az önbizalmat. Egy ilyen kétoldalú kapcsolat kialakításában a szülőknek nagy a felelőssége, hiszen biztosítaniuk kell, hogy a versengés ne váljon destruktívvá, és hogy mindkét fél megtalálhassa azt a területet, amiben ő jobb, mint a testvére.
Milyen testvár-viszonyokra jellemző mintákat tárt fel Bank és Kahn?
Tipp: Ha van testvéred, próbáld meg megkeresni, melyik jellemző rátok? El is küldheted neki ezt a cikket, és ha megfelelő a viszonyotok, akkor összehasonlíthatjátok az eredményeiteket!
Azonosulás foka | | Azonosulási folyamat | Testvérkapcsolat fajtája | Jelmondat | Önálló énkép hiánya | Közeli | Ikerképző | összekapcsolódó | „Ugyanolyanok vagyunk. Nincs különbség.” | | | Összeolvadó | elmosódott | „Nem vagyok biztos benne, hogy ki vagyok. Talán Te is lehetek.” | | | Idealizáló | istenítés | „Olyan nagyra értékellek, hogy olyan akarok lenni, mint Te!” | Életteli | Részleges | Lojális elfogadás | kölcsönösen függő | „Sok szempontból hasonlítunk. Mindig is szükségünk lesz és vigyázunk egymásra a különbözőségünk ellenére” | | | Konstruktív dialektikus | független dinamikus | „Hasonlítunk és különbözünk is. Ez kihívást jelent, és lehetőséget biztosít mindkettőnknek, hogy fejlődjünk.” | | | Destruktív dialektikus | függő ellenségesség | „Sok szempontból különbözünk. Nem különösebben szeretjük egymást, mégis szükségünk van egymásra.” | Elidegenedés | Távoli | Sarkított elutasítás | mereven különböző | „Nagyon különbözünk. Nem akarok függeni tőled és soha nem akarok olyan lenni, mint te.” | | | Ellenazonosuló | megtagadó | „Teljesen különbözünk egymástól. Nincs szükségem rád, nem szeretlek és nem bánom, ha soha többé nem kell látnom téged.” |
(Bank és Kahn, 1982, 85.)
Bank, S.P., Kahn, M.D.(1982). The Sibling Bond. Basic Books, Inc., Publishers, New York. 84-111
SZERZŐ: NAGY TAMÁS, PSZICHOLÓGUS
|